Turtips Vintertur

Ja, vi elsker Norge!

By on mai 26, 2017

17. Mai Norges Nasjonaldag

Hva er ikke mer nasjonalromantisk enn å gå i 17. Mai tog opp til Norges høyeste fjell Galdhøpiggen. Juvasshytta arrangerer årlig 17. Mai tog fra hytta frem til toppen med guide, og er gratis for alle deltagere. Galdhøpiggen med sine 2469 meter er Norges og Nord-Europas høyeste topp.

Et grått tåkeland

Vi våknet av vekkeklokka 05.15, og var veldig spente på hvordan været var når vi våknet denne dagen. Dagen før hadde det vært grått og mye regn og lite som fristet til topptur på ski. Humøret vårt var også ganske labert, og ingen av oss hadde sånn kjempe lyst til å dra ut på tur. Kanskje væromslaget fra 30 plussgrader i Rhodos til 4 grader og regn i Norge hadde gitt oss en liten nedtur ? Vi tittet forsiktig ut av vinduet og akkurat som i går var det gråvær, tett tåke og antydning til regnvær som møtte øynene våre. SUPERT tenkte vi, men siden begge to er like sta og ingen av oss vil være den første som trekker seg, var det bare å pakket sekken med det Norske flagg, nystekte vafler, kaffe på termos, solo og brødskiver og kaste alt av utstyr i bilen og sette kursen mot Jotunheimen.

På 1850 meter over havet skinner sola

Gråværet fulgte oss hele veien fra Lillehammer til Lom, men i godt selskap, kaffe i koppen og gode samtaler gikk turen raskt. Værmeldingen hadde gitt oss håp, og vi kunne ane blå himmel langt der oppe imellom tåken. Fra bunnen av dalen og opp den svingete vegen til Juvasshytta spiser man høydemeter relativt raskt. Jo flere høydemeter vi spiste jo mer lettet tåkehavet og før vi viste ordet av det ble vi møtt av blå himmel og fantastisk sol.

Parkeringsplassen var allerede oppfylt av glade turfolk da vi kom. Noen i bunader og andre i turtøy. Vi kunne se norske flagg svaiende fra alles sekker, store smil og forventningsfulle mennesker som var klare for en fantastisk opplevelse i den norske fjellheimen. Kunne det bli bedre? Vi var totalt 450 personer som besøkte Galdhøpiggen i dag, og vi tipper 17. Mai toget var omtrent en kilometer langt. Du kan tro det var litt av en opplevelse!

Juvasshytta

Hytta ligger på 1850 meter over havet, og er det nærmeste utgangspunktet til Galdhøpiggen. Galdhøpiggen er 2469 meter over havet, og ligger i Jotunheimen i Lom kommune. Ca. 3 timer å kjøre fra Lillehammer.

Juvasshytta ble bygget i 1884 av fjellpinoneren Knud o. Vole. (Les om Knud O. Vole HER)

«Når du kommer inn i Juvasshytta stiger du inn i et stykke Norsk fjellhistorie. Den kjente fjellføreren Knud O. Vole bygde Juvasshytta i 1884, som et overnattingssted for gjestene sine, på veien fra bygda og opp på Galdhøpiggen. Fire år etter satte den spreke fjellføreren opp den første hytta på toppen av Galdhøpiggen. De siste årene er det gjort mye ombyggings og renovasjonssarbeid på Juvasshytta med bygging av nytt inngangsparti og resepsjon og ombygging av deler av den gamle fløyen blant annet med eget romslig møterom, bibliotek og utstillinger.

At det var veiløst så høyt til fjells lot ikke til å skremme den gamle pioneren. Hans sønn Knut K. Vole bygde bilvei opp til Juvasshytta (ferdig i 1936) noe som var en revolusjon for turismen opp til Norges høyeste fjell. Den kjente reinsjeger og fjellmann Svein Kvitingen (Les om Svein Kvitingen HER ) var med Knut og stikket veien og traseen ble ikke endret før sommeren 1997. At dette er Nord-Europas høyest liggende vei, som delvis er laget på permafrost gjør arbeidet disse to fjellkarene utførte ikke så rent lite imponerende.»

Juvasshytta

Piggen sett fra «piggura». Her tok vi av oss fjellskiene og gikk den siste biten.

Galdhøpiggen

Turen startet med å gå på beina ca. en kilometer frem til skianlegget. Derfra spente vi på oss skiene og begynte stigningen opp til Styggebreen. På grunn av at det var tidlig i sesongen kunne vi gå over breen uten tau, men guiden som var med oss gikk først og ledet vei. Det kan være farlig å krysse breen alene uten guide og/eller tau og utstyr.Spesielt hvis du ikke er godt kjent eller at du er en dreven breevandrer.  Tidelig på sommeren kan det være sprekkdannelser og man kan oppleve gjennomslag. Styggbreen starter på 1660 moh. og ender på 2290 meter over havet. I 1993 datt det en mann ned i en breesprekk og døde. Så ta forhåndsregler når du legger ut på tur. Spesielt i områder du ikke er kjent.

Styggbreen, vi gikk i lang lang rekker over her. Noen hadde allerede tyvstartet.

Turen er på ca. 15 kilometer, og tar ifølge turbeskrivelser mellom 6-7 timer. Vi hadde godt føre, godt vær og bruke totalt fem timer på hele turen, inkludert en god pause på toppen.

Vi syntes dette var en forholdsvis lett tur og hadde forventet mer slit. Kanskje det er alle turene vi har i kroppen som nå betaler seg ? Uansett så var det veldig godt å gå en tur som ikke kostet så mye slit og krefter. Vi kunne nå fokusere mer på det nydelige landskapet vi beveget oss i og observere andre turmenneskers glede av å være ute i naturen.

-Bøllene Frozt og Luna syns nok vi hadde pakket med oss for lite mat på denne turen og valgte å skaffe seg litt mat selv. Et kjærestepar hadde stoppet for å taipe gnagsår og hadde lagt brødskivene sine oppå sekken mens de ordnet sårene..  I et uoppmerksomt øyeblikk tok Luna sjansen og snappet til seg brødskivene. En til henne og en til Frozt. Ja dele broderlig det gjør de. To tygg og de var i magen! Vi ble så klart litt flaue, og beklaget så mye og lovte de vafler på toppen. Vi så de ikke igjen, men om dere tilfeldigvis leser bloggen, så stopp oss om vi ses igjen. Vi har alltid noe godt i sekken! Hundene var i hvert fall rimelig fornøyde med seg selv og tuslet glade videre på sin ferd.

Foto: Knut Storvik/GD

Den siste delen opp før toppen kalles «piggura» . Den etappen gikk vi til fots da det er relativt bratt og ugunstig med fjellski uten stålkant og hund rundt livet . Det var en god del som gikk på beina og fordelen vi hadde var at vi fikk se de flinke randanee kjørerne leke seg ned igjen fra toppen . For en frihetsfølelse de må ha !

Galdhøpiggen

Piggen

Dette er en av de flotteste utsikkstoppene vi har vært på. Her så vi 360 grader og guiden tok seg tid til å fortelle oss om fjellene og dalene vi kunne se her fra toppen .

I øst kunne vi se Glittertind med et toppunkt som har vært noe høyere enn Galdhøpiggen sitt, men det dreier seg om is og ikke fast fjell. Galdhøpiggen er derfor det høyeste faste punktet i Norge og det høyeste punktet mellom Grønland og Vest-Sibir. En strekning på 188 lengdegrader eller 10 000 kilometer. Galdhøpiggen er også det høyeste fjellet nord for Karpatene. Det utgjør 48 breddegrader eller over halve distansen fra Nordpolen til Ekvator. Du vil også finne en utsiktsskive her oppe, så du kan finne navnet på fjellene du ser. Last også ned appen I SIKTE, eller bare bruk kartet ditt.

Vi sang Ja vi elsker på toppen av piggen, og flaggene vaiet i det fine været. Vi kunne ikke hatt en bedre 17. Mai og vi var utrolig glade for at vi tok turen, selv om utgangspunktet vårt for en fin turdag var noe dårlig da dagen startet med tåke,regn og dårlig humør fra vi våknet hjemme på Lillehammer. Utrolig hva frisk luft, opplevelser og litt solskinn kan gjøre =)

Denne 17. Mai feiringen er noe vi anbefaler alle !

Foto: Knut Storvik/GD

Takk til Knut Storvik fra GD som tok så fine bilde av oss. Du kan også lese om Juvasshytta sitt 17. Mai tog til Galdhøpiggen HER

Pakkelister:

Til de tobeinte:

• Fjellski, staver og feller (uten stålkanter om du går med hund)
  • Dagstursekk
  • Tynn dunjakke
  • Førstehjelpsutstyr

Til de firbeinte:

• Kløv (ikke pakk kløven tyngre enn at du kan ta den selv, om noe skulle skje hunden)
  • Potesokker
  • Drikke
  • Mat/snacks (husk å vent en time etter foring før du går videre)
  • Førstehjelpsutstyr
  • Ekstra bånd og sele (respekter båndtvangen)

Ja vi elsker dette landet!

Ja, vi elsker dette landet som det stiger frem.

Furet, værbitt over landet med de tusen hjem.

Elsker, elsker det og tenker på vår far og mor

og den saganatt som senker drømme på vår jord

Og den saganatt som senker, senker drømme på vår jord.

Norske mann i hus og hytte, takk din store Gud.

Landet ville han beskytte skjønt det mørkt så ut.

Alt hva fedrene har kjempet, mødrene har grett,

har den Herre stille lempet Så vi vant vår rett.

Har den Herre stille lempet så

vi vant, vi vant vår rett.

(Bjørnstjerne Bjørnson)

Kilder: Wikipedia, visitjotunheimen, juvasshytta, outtt.com.