Turtips Vintertur

Topptur til Svartfjellet

By on februar 24, 2017

Utkikkstårnet mot Rondane

Det var duket for venners venners weekend på Spidsbergseter denne helga, og vi hadde pakket turklær, badetøy og finstas. Spidsbergseter hadde gjort i stand en alle tiders helg med masse aktiviteter for store og små.

Spidsbergseter Resort Rondane

Vi ankom hotellet på fredag ettermiddag og hadde fått tildelt en fjellsuite. Suiten har to soverom med egne bad, og man deler kjøkken og stue. Rett utenfor døra hadde vi skispor som leder til milevis av fine løyper. Vi hadde rom i andre etasje og dermed også en balkong med flott utsikt. Våre venner var samlet i suiter ved siden av oss, og gleden var stor for at vi nå skulle ha en opplevelsesrik helg i fjellet sammen med gode venner fra fjern og nær, med og uten barn. Fredag var det duket til buffet, og hotellets egne trubadurer spilte opp til dans.

Rommene har fått en skikkelig oppussing, og med nye senger sov vi som steiner hele natta.

Spidsbergseter Resort Rondane er en liten familieresort og høyfjellshotell beliggende på

Venabygdsfjellet,også kalt Ringebufjellet, i Ringebu Kommune. En fantastisk beliggenhet på snaufjellet, kun 2 km fra Rondane Nasjonalpark gir muligheter for uforglemmelige naturopplevelser sommer som vinter. Fotturer, ridning, langrenn, alpint, hundekjøring, jakt og fiske – her finnes aktiviteter for de fleste!

Hundekjøring, kjempe moro for store og små!

Vi var nå samlet en vennegjeng der mange hadde forskjellige interesser, og ved frokosten bestemte vi oss for å dele oss opp. Noen ville pilke, mens andre ville kose seg i bassenget på hotellet eller bare slappe av og nyte dagen i skiløypene rett utenfor døren. Eventyrjentene ville ut på en litt lengre tur og satte Svartfjellet på dagens agenda.Vi skulle heller møte de andre ved lavvoen på Spidsbergseter senere på dagen for å grille pølser og kose oss sammen ved bålet. Det var også leid inn hundekjøring denne dagen , noe vi i utgangspunktet hadde veldig lyst til å gjøre, men på grunn av prioriteringer og tidsmangel måtte dette bli ved en senere anledning.

Vi bestemte oss for å ta fatt på Svartfjellet

Dette er en topp vi gikk i sommer, og bestemte oss allerede da for at denne toppen måtte vi oppleve på vintertid også. Vi tok med fjellski og truger, da vi regnet med å måtte gå de siste meterne på beina. For å få den riktige «villmarksopplevelsen» bestemte vi oss for å gå utenfor løypenettet frem til fjellet. Noe som var med på å gjøre at turen tok en del lengre tid enn vi hadde planlagt. Men er man på tur så er man på tur. Ved å gå utenfor løypene føler vi oss enda nærmere naturen, og friere til å gå hvor vi vil. Dette er et sted hvor det finnes en del villrein, så man må være litt varsom med hvor man går. Vi befant oss ganske så nærme løypenettet, så her ville vi ikke forstyrre noen.

Om vinteren til ut april er Venabygdsfjellet snøsikkert med stabilt vinterklima og skiterreng. Det kjøres opp 140 kilometer med merkede skiløyper i variert terreng, velegnet for både familieturer og trening. På ettervinteren er det gjerne skareføre og fint å gå overalt. Trolløypa fra Høvringen i Rondane til Sjusjøen ved Lillehammer går over Venabygdsfjellet.

Første fjellet her er Dynjefjell, så Nysæterkampen og lengst bort Trabelifjellet. Alle de tre er flotte turer å gå både sommer og vinter.

Kristin tok seg tid til å nyte utsikten mot Dynjefjell.

På vei oppover i ganske greie forhold kunne vi se folk suse forbi i de flotte preparerte løypene, og idet vi krysset løypene
et par steder fikk vi noen rare blikk og smil. De trodde vel vi var gale der vi trasket i vei i dyp snøen med sekk og truger på ryggen. «Det er godt å slite litt», mente Kristin! Det er tungt å gå med fjellski i dyp snø, og man får ikke en eneste meter gratis. Vi skulle ikke gå langt, men i tung snø tok turen en del tid lengre enn vi hadde beregnet.
Fra høyden kunne vi se gutta hadde laget seg en camp ute på isen. Med pilketelt og pilkehull spredd utover isen, måtte de vel få napp! Vi satte oss delmål oppover bakkene, og idet vi nådde det første innså vi at slaget var tapt, tiden løp fra oss og vi bestemte oss for å snu. Litt surt da det føltes som vi nesten var på toppen av Svartfjellet, men det var bratt og vi hadde måtte gå en lengre omvei for å komme helt opp.

Dette var så langt vi kom på denne turen. Men på godt over 1000 meters høyde var utsikten helt fantastisk, og vi så langt innover i Rondane i nord.

Målet for dagen var å få en fin tur, og få en god appetitt til kveldens buffet. At vi noen ganger må snu på våre turer på grunn av dårlig tid, dårlig vær eller bare dårlig planlegging er ikke mer nedtur enn at vi bare blir enda mer sultne på å nå målet neste gang. Nå skulle vi møte de andre til grilling, og sultne var vi!  Dessuten fristet det også veldig å ta en tur i fjellbadet. Litt luksus skal man unne seg på hotellweekend.

Det ble dårlig med fisk på gutta, men de så ut til å storkose seg på isen allikevel.

Turen ned igjen gikk en del fortere enn oppover som vanlig, og uten hund gikk det også med mindre knall og fall selv om Lene måtte smake på snøen hvertfall en gang . Vi savnet
hundene våre når vi gikk gjennom skogen , men det er litt godt med hundefri sånn at man bare kan fokusere på seg selv. Vi bestemte oss for å ta snarveien over Flaksjøen for å spare noen minutter på hjemveien, og høre om gutta hadde tatt masse fisk. Å gå over is synes vi begge er litt skummelt, så vi prøvde å få kontakt med gutta på isen uten hell. Så vi tok sjansen og begynte å gå, og jammen bar ikke isen oss også.

Det var varmt og godt i lavvoen. Foto: Gunhild Stangborli

Da vi ankom hotellet var det tent bål i lavvoen, grillen var varm så det var bare å slenge pølsene på grillen og få varmet seg litt. Det aller beste denne dagen var turen innom fjellbadet etter flere timer ute! Varmt og godt basseng, badsstue, steamsauna og boblebad. Vi badet til vi ble skrukkete på både fingre og tær og vi så mer ut som to 90-åringer , enn to spreke jenter i sin beste alder. Men jammen var det verdt hver eneste rynke. Vi dusjet og ordnet oss til kvelden. Fra Fjällräven til kjole og sminke. Skal si kontrastene våre kan være store enkelte ganger. Det at vi også kan ha muligheten til å unne oss sånne opplevelser der vi kan kombinere slit og komfort, er noe som gjør hverdagslykken komplett for oss.

Det at vi er glad i å være ute trenger ikke bety at hvert eventyr vi tar skal være så ekstremt. Bonusen på sånne turer som dette er at vi kan være ute i naturen samtidig som vi får tilbragt tid med andre venner som vi ofte ikke har så mye tid til ellers. Det å kunne tilbringe en helg i fjellet med venner og bekjente gjør at vi også har muligheten til å introdusere de mindre fjellvante for hva fjellet har å tilby, uten at det skal være så krevende eller mye jobb rundt det å komme seg ut. Vi tror det er viktig å vise folk naturen på en måte som gjør at det frister til gjentagelse og at det finnes mange alternativer til ei helg i fjellet enn telttur og tung sekk.

Verdens eneste aquavitfjøs: Opprinnelig et gammelt steinfjøs fra 1850. Fjøslukta er borte, men tradisjonene henger igjen i veggene. Det er dette som gjør Spidsbergseter til en opplevelse – kontrasten mellom gammelt og nytt. Her serveres det utallige sorter av den edle drikk, nærmere ett hundre ulige sorter I «Fjøset» blir du tatt med på en reise i akevittens verden og du får også vite mer om setras historie.

Dette er en helg Spidsbergseter arrangerer hvert år og er absolutt noe man bør melde seg på og oppleve. Du kan gå topptur,skitur,trugetur,hundespann, hest og slede og mye mer. Så ønsker du og samle en vennegjeng og ha ei innholdsrik helg med masse opplevelser er det bare å pakke sekken og bli med til fjells!